Slimme snelle denkers

Voorbeelden van vragen van Slimme snelle denkers en hun ouders:

  • Ik zou graag willen dat mijn dochter wat meer zelfvertrouwen heeft in haar eigen kunnen en dat ze leert dat het niet erg is een fout te maken maar dat je daar juist van kan leren.
  • Mijn zoon komt niet genoeg voor zichzelf op en maakt zaken die niet lekker gaan niet bespreekbaar. Ik hoor nooit “ik vind het…, ik zou graag…, ik snap … niet” van hem.
  • Ik wil heel graag leren samenwerken met andere kinderen uit mijn klas. Hoe kan ik dat doen en me toch focussen op mijn eigen werk. Ik ben namelijk best snel afgeleid.
  • Ik zou graag willen dat mijn dochter minder dominant is en meer de samenwerking met anderen zoekt.
  • Het lukt onze zoon niet om samen te werken met anderen omdat hij zich dan niet goed kan concentreren op zijn werk. Hij wil graag een band hebben met andere kinderen zonder dat zijn resultaten er onder lijden.
  • Hoe vindt mijn dochter haar intrinsieke drive, ze komt op school nu niet aan plannen en acties toe.
  • Mijn kind is erg gevoelig en voelt emoties van anderen haarscherp aan. Het raakt hem dan als andere kinderen gekwetst worden en denkt erg veel na over hoe iemand iets zegt en welke gevolgen dat heeft voor de ander.
  • Andere kinderen in mijn klas werken veel sneller dan ik. Maar ik wil mijn werk gewoon netjes doen. Daardoor voelt dat niet fijn. Ik wil snel werken en netjes maar hoe doe ik dat dan?
  • Mijn dochter vindt het heel moeilijk om niet bezig te zijn met wat anderen doen/kunnen, hoe snel zij werken enz. Ik probeer haar er steeds aan te herinneren, dat iedereen dingen op zijn eigen manier doet en dat ze dat niet met zichzelf moet gaan vergelijken.
  • Ik zie regelmatig een negatieve benadering door mijn kind. Ze heeft voor alles wel een weerwoord en mag graag gebruik maken van de woorden: maar, als, dus dan…. Daardoor is het lastig voor haar om uitdagingen aan te gaan. Ze denkt altijd eerst dat ze het niet kan, dat het haar toch niet zal lukken.

Herken je een of meer vragen? Misschien kan ik dan iets voor je betekenen. Voor Slimme snelle denkers van 8 tot 12 jaar ontwikkelde StiP de online training Ik ben een Baas. Voor ouders is de training Help wie heeft de gebruiksaanwijzing van mijn slimme puber? misschien het antwoord.

 

Online training Ik ben een Baas

Op steeds meer lagere scholen is er passend inhoudelijk lesaanbod voor deze kinderen. Maar deze jonge talenten, die geen moeite hebben met nieuwe materie zich eigen maken, ondervinden geen uitdaging op school. Ze worden onzeker of voelen zich buitengesloten. Dit buitensluiten kan ook daadwerkelijk plaatsvinden. Ze vinden het vaak lastig voor zichzelf op te komen. Door deze onzekerheid en het niet aansluiten met klasgenoten, kan een kind een negatief zelfbeeld krijgen. Mogelijke reacties zijn onderpresteren of afzonderen waarbij ze in een vicieuze cirkel raken van ‘het goed willen doen’ maar niet op willen vallen. Hoe hoog het IQ of welke leersnelheid dan ook.. elk kind heeft uiteindelijk min of meer hetzelfde nodig om gelukkig te zijn. Voor mij zit die basis in vertrouwen. Vertrouwen in jezelf en vertrouwen dat je krijgt van anderen. En daar gaat mijn methode “Ik ben een Baas” ook over. In tien lessen leren deze ‘slimme kinderen’ wat leiderschap is, hoe zij een leider kunnen worden en vooral wat zij daar aan hebben. Met leerzame, leuke en soms ook grappige oefeningen worden de kinderen aan het denken gezet over hun leiderschap. Wie ben jij, wat zijn talenten,  hoe kun je samenwerken en hoe laat jij jouw dromen uitkomen. Deze en meer vragen staan centraal in de training zodat deze jonge talenten inzien dat de manier waarop zij in elkaar zitten heel erg de moeite waard is. Zo krijgen zij weer zelfvertrouwen. Meer weten over deze methode? Kijk dan op de website van Ik ben een Baas of neem gerust contact op zodat we samen kijken of dit programma geschikt is voor jouw kind.

 

Ik ben een Baas op school: in de klas werken aan leiderschap

Ben je een leerkracht en werk je regelmatig met slimme snelle denkers in groep 4 tot en met 8? De training Ik ben een Baas wordt ook klassikaal georganiseerd. De ervaring leert dat deze methode een passende aanvulling is op bestaande lesstof waardoor kinderen niet alleen over zichzelf leren maar ook daadwerkelijk in de klas samen ontwikkelen.

StiP heeft trainingen in persoonlijk leiderschap verzorgd op twee basisscholen die hoogbegaafde leerlingen in een separate setting lessen aanbieden. De lessen van Sandra kenmerkten zich door theorie en praktijk goed te verbinden.

Sandra sloot met haar inzicht en enthousiasme aan bij de belevingswereld van de kinderen, gebruikte aantrekkelijke materialen en zorgde dat de kinderen het geleerde meteen toepasten in de praktijk. Maar bovenal ziet en hoort Sandra de kinderen. Zij is in staat in korte tijd relaties met hen op te bouwen, waardoor zij een maximaal effect kan behalen tijdens haar trainingen.

De doelen van de trainingen zijn helder en worden tussentijds en achteraf met de kinderen geëvalueerd. Kortom: het is een waardevolle aanvulling op een lesprogramma!

Wil je weten of deze training ook geschikt is voor jouw klas of school? Bel me op 06 50 579 573. Ik denk graag met je mee.

Oudertraining: Help wie heeft de gebruiksaanwijzing van mijn slimme puber?

In 2018 start de training voor ouders van slimme pubers van 10 tot 14 jaar. Deze bestaat uit zeven avonden waarin we aan de slag gaan met:

  1. Het bepalen van het type leerling dat jouw kind is en leren welke aanpak daarbij aansluit
  2. Het ontwikkelen van een groeimindset: de juiste feedback geven en de juiste vragen stellen
  3. Van droom naar doel: over invloed, strategie en de juiste inzet
  4. Huiswerkbegeleiding en je kind helpen, leren leren en leren plannen (executieve functies)
  5. De juiste balans tussen grenzen stellen en loslaten (social media, gedoe thuis…)
  6. Omgaan met onzekerheid en een verminderd zelfbeeld
  7. Intervisie: gezamenlijk aan de slag met je eigen thuissituatie

Elke avond is interactief. Er zal voldoende ruimte zijn voor vragen en sparren omdat wij werken met groepen van maximaal 12 ouders. Ik kijk er naar uit je te ontmoeten en te helpen met het effectief ondersteunen van je slimme puber!

Staat jouw vraag er niet bij of wil je mij een andere vraag stellen? Dat kan! Bel me gerust op 06 50 579 573 of mail via info@stiptrainingen.nl Tijdens het geven van trainingen ben ik niet direct bereikbaar maar als je een bericht achterlaat of mailt, neem ik binnen twee dagen contact met je op.

Met StiP krijg je inzicht en vertrouwen in jezelf en in de ander. Als je jezelf meer snapt, herken je signalen zodra het mis dreigt te gaan en kun je werken aan verbetering in omgang met de ander. Je krijgt meer zelfvertrouwen en rust. Je staat steviger, je komt sterker over en anderen weten meer wat ze aan je hebben. Er ontstaat meer begrip voor elkaar, betere samenwerking en uiteindelijk ook meer resultaat.